2

Recension: Homefront: The Revolution

Sömnig propaganda-action

Ett ockuperat USA ligger i spillror. Det superteknologiska Nordkorea har under decennier stegvis planterat sin teknik i allt från mobiltelefoner till vapen och till slut tagit över landet. Men ur drivorna har en rebellgrupp börjat ta form. Det blir din uppgift att leda revolutionen mot stormakten.

Det första Homefront från 2011 var en tämligen linjär historia. I uppföljaren Revolution är det en mer öppen spelvärd vi välkomnas till, och en stor del av spelet går till att utforska och låsa upp nya områden i den krigssargade staden. Dessvärre är det inget som lockar eftersom allting ser i stort sett likadant ut; sönderbombat, grådassigt och sorgligt. De enda kontrasterna hittar man i “de gula zonerna”, i vilka folk faktiskt bor. De kan likna allt från slitna ghetton till mer mysiga och gästvänliga smågator.

homefrontrev_armborst

Bygg ditt eget vapen

Den roligaste funktionen i Homefront: The Revolution är möjligheten att knåpa ihop en egen bössa. En armborst eller ett hagelgevär kan byggas om till en eldkastare, en pistol till ett prickskyttegevär och så vidare. Beroende på vilken typ av uppdrag man ska utföra är det en lika innovativ som smidig funktion att snabbt kunna förändra de vapen man bär med sig.

När du småjoggar genom de slitna kvarteren och undviker patrullerande fiendetrupper så dyker det då och då upp nödsamtal från andra rebeller som behöver din assistans. Det är upp till dig om du vill hjälpa eller inte, och ofta hinner man inte ens fram till uppdragsstarten innan tiden man har på sig för det tagit slut. Mest går det ut på att hämta ett föremål eller hacka en radiostation. Man går in, skjuter lite soldater, utför ärendet och drar därifrån så fort benen orkar bära (om man inte lyckats norpa en motorhoj att rymma med). Ibland behöver man ligga i bakhåll och attackera fiendetrupperna vid rätt tillfälle, ibland är det en mer pang-på-taktik som gäller. Att smyginfiltrera fiendeområden och skapa distraktioner med hemsnickrade bomber kan vara lite spännande – en stund. Men oavsett hur man väljer att utföra uppdragen blir de ganska snabbt enformiga.

homefronttherev_regn

Opolerad dystopi

Det finns viss potential i spelet, men det är så tekniskt slarvigt utfört, med mängder av grafikbuggar och en bilduppdatering som hackar sig fram som något jag aldrig upplevt tidigare, att all spelglädje försvinner. Vapenhanteringen känns klumpig och man rör sig otroligt segt. Fiendepatruller och drönare kan dyka upp från tomma intet när som helst och överallt. De stereotypiska karaktärernas pinsamma dialoger med uselt pålagt röstskådespeleri gör inte heller att man följer handlingen i storyn.

Personligen föredrog jag det mer linjära spelsystemet i det första Homefront. Det var spännande att smyga längst med gatorna och striderna mot fiendetrupperna blev mer intensiva. I Revolution saknas den känslan. Spelet känns helt enkelt ofärdigt.

• Genre Shooter, Action
  • Format PS4, Xbox One, PC
  • Antal spelare 1