PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
3

Historielektion

Halo wars

Ensemble Studios bjuder med oss till det gigantiska Halo-universumet och händelserna 20 år innan Master Chief satte sina fötter på ringvärlden i det första Halo-spelet.

Ur ett annat perspektiv
Kapten James Cutter suckar och ser ut genom bryggans fönster på den sönderkrigade planeten Harvest som mänskligheten nu vunnit tillbaka efter fem år av konstant krig mot Covenantarmén. Nu är den deras, de har vunnit, för tillfället. Mellansekvenserna är så välgjorda att de lika gärna skulle kunna platsa i en fullängdsfilm och musiken komponerad av Stephen Rippy (Age of Empires) är minst lika bombastisk och pampig som Martin O´Donnels verk. Musiken sätter verkligen färg på slagfältet och de heroiska tonerna passar bra in på konceptet.

Väl på marken sätter Halo Wars igång på allvar, som så många andra realtidsstrategispel går det ut på att bygga ut sin bas, uppgradera trupper och leta resurser. Ensemble Studios, som har Age of Empires under bältet, kan knappast stämplas som gröngölingar när det kommer till strategi, frågan är bara hur de ska tackla problemet med att strategi inte fungerar lika väl på konsol som på pc. Halo Wars blir deras första och största elddop.
Jag känner direkt att jag aldrig riktigt har den superkoll på mina trupper som jag skulle haft på pc, kameran ligger alldeles för nära marknivå och känns på tok för klaustrofobisk. Att kunna zooma ut tills gubbarna ser ut som myror trodde jag var standard i strategispel.

Konsten att göra ett rts på konsol
Halo Wars kampanjläge bjuder på 15 uppdrag där vi får följa Sergeant Forge, General James Cutter och professor Ellen Anderssons kamp att försöka stoppa Covenantarméns onda planer i välregisserade mellansekvenser och varierande uppdrag som tar runt nio timmar att klara. Vissa av dessa uppdrag är betydligt svårare än andra och kräver att spelaren är alert och har simultanförmåga som heter duga, misslyckas du kan det lätt hända att man snällt får göra om uppdrag som tar uppemot tjugo minuter att slutföra.
När man tröttnat på enspelarläget kan man antingen hjälpas åt i kampanjen eller spela mot varandra över Xbox Live i stora bataljer med upp till sex spelare.
Kontrollen i ett rts är grunden för ett lyckat koncept, att ha god översikt och kunna kontrollera sina trupper med fingertoppskänsla är vad som skiljer ett bra strategispel från ett dåligt. I Halo Wars är den fullt duglig, men det känns aldrig som jag har hundraprocentig kontroll och det blir ofta fel när jag sitter och försöker få mina gubbar att göra som jag vill, speciellt när jag styr olika grupper av soldater på olika platser, då blir det lätt otroligt rörigt. Där har spelet mycket kvar att lära av sina syskon på pc och Halo Wars blir aldrig den njutning att spela som det kunde ha blivit.

Håller inte hela vägen
Att få uppleva spartanernas storhetstid och människornas desperata kamp mot Covenant är för mig som Halo-fan något som verkligen får mig att vilja spela vidare eftersom det är en så intressant del i Halo-universumet att utforska, och så är det ganska kul att få ta del av tiden innan Master Chief. Synd bara att resten av spelet inte riktigt håller samma kvalitet som storyn. Ensemble Studios kunde ha fått ihop bitarna som fattas så lätt, men nådde inte hela vägen fram. Kvar har vi ett spel som varken överraskar eller förnyar, så jag gör precis som Kapten James Cutter, jag ser ut genom fönstret och suckar.

Annons

Historielektion

Ensemble Studios bjuder med oss till det gigantiska Halo-universumet och händelserna 20 år innan Master Chief satte sina fötter på ringvärlden i det första Halo-spelet.


3
Vi diggar
  • Storyn
  • de snygga sekvenserna
  • musiken
  • grafiken
Vi dissar
  • Kontrollen
  • kameran
  • finns bättre alternativ
Visa kommentarer / Kommentera nu
Historielektion - Halo wars
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17