PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Game Concept Challenge: Dag 2

För andra dagen i rad samlas de förväntansfulla spelutvecklarna på Netport för att ta del av dagens aktiviteter. Den första händelsen, som många har väntat på, är presentationen av bidragen i 7-veckorstävlingen. Juryn radar upp sig på första raden.

12:00

Det första spelet ut är Buggers, som är någonting så spännande som ett RTS i insektsmiljö. Utvecklarna presenterar prototypen med stort självförtroende och visar upp såväl en suggestiv trailer som lite förinspelat gameplay. Ett vanligt problem i strategispel till konsol är kontrollmetoden, men utvecklarna försäkrar oss om att de har jobbat mycket med denna för att få det att flyta så smidigt som möjligt. Juryns utlåtande är övervägande positivt, men ett gemensamt drag i deras kritik är invändningar mot den grafiska stilen. Insekter är helt enkelt inte särskilt upphetsande att titta på, såvida de inte har lite mänskliga drag, lite som i Pixars animerade filmer.

Paper World, som var nästa spel på listan, hade en väldigt snygg grafisk stil, med tvådimensionella karaktärer i en tredimensionell värld av papper. Spelet var ohyggligt snyggt designat, men gameplaymässigt saknade det tydliga mål och motivering nog att tillägna sig den stilistiska världen.

Det tredje spelet, som är ett slags problemlösarspel, presenteras med en mycket filmisk trailer. Det framgår tydligt hur ambitiöst projektet är och utvecklarna understryker flera gånger hur noga de har varit med att konstruera en bra story för att spelet ska kännas som att läsa en bok. Juryn är imponerade av trailern, men ställer sig frågande till segmenteringen – hur casual är det egentligen att treva runt i skogen och lösa problem genom att manipulera tiden?

14:00

Annons

Efter lunchen var det dags för de resterande bidragen att visas upp. Det blir allt mer tydligt att de digitala nedladdningstjänsterna har gjort ett stort avtryck på dagens spelutvecklare; Praktsikt taget alla titlar som visas upp tycks vara anpassade till Xbox Live eller Playstation Network.

Shaman’s Journey är ett ambitiöst äventyrsspel som utspelar sig i Tomb Raider-liknande ruinmiljöer. Det nya inslaget i spelmekaniken är att spelets karaktär har förmågan att förvandla sig till olika djur för att överkomma fysiska hinder. Spelet är helt klart snyggt och intressant, men juryn saknar såväl motiv som underliggande hotbild.

Det spel som tycks falla juryn bäst i smaken är tveklöst Octonauts spel Accelerando, som är en slags kursbefruktning mellan det kultförklarade REZ och Super Mario Galaxy, med sitt rytmiska plattformshoppande till intensivt teknodunk. Spelet är snyggt, annorlunda och ser riktigt kul ut. Problemet är, som juryn ser det, att det kan bli lite innehållslöst och enformigt.

Tävlingens sista bidrag, med det perverst coola namnet Forced2Fight, är ett retrodoftande beat em up, med inslag av resource management. Den grafiska stilen känns klockren och karaktärer som Anchorhead och Navyboy förgyller spelet med sin komiska serietidningsdesign. Det som skiljer Forced2Fight från andra spel i genren är att upplägget är lagbaserat och att man kan uppgradera sina karaktärer under matchens gång. Tyvärr är det just denna dualism som juryn kritiserar när de antyder att det skulle vara bättre att koncentrera sig på just slagsmålsdelen.

15:00

Alla bidragen i 24-timmarstävlningen är inlämnade och majoriteten av besökarna har samlats i den stora hörsalen föra att ta del av Orvar Säfströms föreläsning om berättande i spel och film. Låter det bekant? I så fall är det kanske för att John Dennis från Team 17 hade samma vinkel på sin föreläsning föregående dag. Men någon upprepning blir det inte. Orvar är oerhört påläst och har många intressanta saker att berätta. Han börjar med att redogöra för lite grundläggande filmnarratologi, men det är först när han börjar visa videoklipp från klassiska spel som det blir riktigt intressent. Klipp från Another World, Metal Gear Solid och Donkey Kong får en helt ny innebörd när de kombineras, kommenteras och dissekeras av Orvars kunniga hand. Tyvärr drar föreläsningen ut lite på tiden, varpå Orvar tvingas prioritera bort valda delar av sitt material för att lämna rum åt paneldebatten.

Paneldebatten med Sten Selander, Orvar Säfström och Josef Fares bjuder på många välformulerade insikter från samtliga parter. Även publiken deltar aktivt med frågor och reflektioner kring spelupplevelser, utveckling och även lite konsthistoria. Josef Fares närvaro kan för den oinvigde kännas lite långsökt, men som han flera gånger poängterar är han en så kallad hardcore gamer, med ett genuint intresse för mediet. Han håller också på att utveckla ett spel, men tyvärr får han inte berätta särskilt mycket om projektet för den nyfikna publiken.

Paneldebatten blir aldrig hetsig och det finns egentligen ingen oenighet om någonting. Snarare framstår arrangemanget som ett avslappnat och trevligt samtal. Framförallt är det intressant när de avhandlar spel som kulturfenomen, blickar bakåt i tiden och jämför med filmbranschen.

Efter paneldebatten är det dags för prisutdelning.

21:00

Under middagen utannonserade juryn slutligen vinnarna av den sju veckor långa tävlingen i spelutveckling. Juryns representanter Peter Zetterberg och Phil Gaskell poängterade att alla hade gjort ett mycket bra jobb, för att sedan motivera sitt val.

Vinnare blev utvecklingsteamet bakom Accelerando, ett fartfyllt plattformsspel med musikaliska undertoner. Att teamet var glada över sin vinst var det knappast någon tvekan om då de stolt tog emot priser och skakade hand med juryn. Det stora priset fick de dock inte ikväll, de ska nämligen under ett års tid få möjlighet att utveckla spelprototypen till en kommersiell produkt.

Juryns motivering löd:

”A charming, unique and innovative game concept with pure mechanics, exciting online

feature set and commersial possibilities, all presented in a confident and

professional manner.”

Det vinnande laget består av:

Nassima Kesraoui

Sarah Kimblad

Linnéa Olsson

Tan Jun Li

Jonathan Björkman

Daniel Remle

Kian Bashiri

David Bengtsson

De som stått för musik och ljud är:

Calle Leppäjoki

Fredrik Häthén.

GCC: 2009 är över, sånär som på kvällens festligheter på Harrys, med Nintendo-DJ, dans och trevligt folk.

Visa kommentarer / Kommentera nu
Game Concept Challenge: Dag 2 - Spel, Feature
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17