PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Förtitt: Doom (2016)

90-talsklassikern i ny tappning

Få spel har varit lika inflytelserika som Id Softwares förstapersonsskjutare Doom. Efter 20 år av identitetskris har det blivit dags för en nystart – och den här gången verkar man göra allting rätt.

Wolfenstein 3D hade redan gett oss en vink av vad som komma skulle, men det var först med Doom som den moderna förstapersonsskjutaren föddes. Om du hade en pc i början av 90-talet så hade du Doom. Sharewaremodellen uppmuntrade till fri kopiering av spelets första banor, men även fullversionen spreds som en löpeld.

Läs även: Kommande spel våren 2016

Inte nog med att kodsnillet John Carmack hade skapat ett tekniskt underverk som fick alla andra spel att kännas föråldrade – med en stor dos inspiration från filmer som Aliens och The Evil Dead fick spelet en unik, fräck och lite förbjuden inramning. Generationen som växt upp med Nintendo och Super Mario var redo att gå vidare – och Doom blev deras inträde i vuxenvärlden.

doomfps

Två uppföljare på 20 år

Trots spelets enorma genomslag har vi fått förvånansvärt få uppföljare. Förutom några tilläggspaket och några spinoff-titlar (varav rollspelshybriden Doom RPG är den märkligaste) har vi faktiskt bara fått tre numrerade delar.

Annons

Först ut var Doom 2: Hell on Earth som släpptes 1995. Spelet bjöd på få överraskningar och grafiskt var det snudd på identiskt med sin föregångare. Den stora nyheten var att de labyrintliknande banorna var större och att fienderna var fler, men allra mest uppmärksamhet fick det dubbelpipiga hagelgeväret (som ju var dubbelt så coolt som det enkelpipiga).

doom-monster

År av identitetskris

När det 2004 hade blivit dags för en uppföljare ville man revolutionera genren på nytt, men valet att satsa på suggestiv skräck framför tokös föll inte alla i smaken. Grafiken var alldeles fantastisk, men spelet lyckades aldrig leva upp till den stämningsfulla inledningen. De bitskaste recensenterna avfärdade Doom 3 som en grafikdemo medan andra nöjde sig med att kalla det tråkigt. Tiden hade sprungit ifrån Doom. Half Life hade höjt ribban för interaktivt berättande och några år senare skulle Infinity Ward skriva om regelboken på nytt med actionrökaren Call of Duty 4: Modern Warfare.

doomskelett+monster

Doom 4 var under utveckling

Doom 4 utannonserades på Quakecon den 3 augusti 2007. Det nya spelet skulle gå tillbaka till rötterna, utspela sig på jorden och vara mer likt de tidigare delarna. Men någonting gick fel och efter flera år av så kallat utvecklingshelvete började man 2011 om på nytt. Och förmodligen var det lika bra. Av det material som har sett dagens ljus påminde spelet mer om Call of Duty än någonting annat, komplett med gråbrun färgskala och militärestetik.

En nystart

När man strök siffran i titeln och utannonserade nystarten Doom tycktes man lämnat alla ambitioner att anpassa spelserien efter det rådande spelklimatet, som om man hade förlikat sig vid tanken på att Doom är – och alltid kommer att vara – en fartfylld actionrökare med spelmekanik från det förflutna och grafik från framtiden.

doomskelett

Cirkeln är sluten

2016 års inkarnation av Doom tar oss återigen till en rymdstation på Mars. Av någon anledning har helvetets portar öppnats just här, och ut väller både monster och demoner. Nej, spelet kommer knappast att gå till historien för sitt briljanta manus – men kanske för sin högoktaniga action?

Doom handlar inte om att ta skydd, vara eftertänksam och välja sina strider. Det handlar om att kasta sig in med vapen dragna, hålla sig i rörelse och spela offensivt. Det finns inga skydd att gömma sig bakom och ingen självpåfyllande hälsomätare. I vapenarsenalen syns det klassiska hagelgeväret, rymdpuffran BFG 9000 (akronym för ”big fucking gun”) och den ikoniska motorsågen. Behöver vi säga att dödsanimationerna är bland de brutalaste vi någonsin sett?

Lovande flerspelarläge

Men Doom är mer än bara en enspelarkampanj. Fleraspelardelen har inspirerats av Id Softwares Quake-spel och är om möjligt ännu snabbare och ännu mer hektiskt. Förutom de klassiska dödsmatcherna utlovas flera intressanta spellägen, varav ett låter en spelare ta på sig rollen som övermäktig demon. Den som tröttnar på banorna kan enkelt konstruera egna med banbyggarverktyget Snapmap. Banbyggande har alltid legat Doom-gemenskapen varmt om hjärtat och den här gången är möjligheterna större än någonsin.

Doom släpps till Pc, Playstation 4 och Xbox One den 13 maj.

Läs även: Kommande spel våren 2016

Visa kommentarer / Kommentera nu
Förtitt: Doom (2016) - 90-talsklassikern i ny tappning Spel, Förhandstittar
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17