PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
3

Final Fantasy XIII

De japanska rollspelen mår inte bra våren 2010. Somliga skyller deras kritiska tillstånd på spelhusens oförmåga att förnya sig, men i själva verket är det nog tvärt om. Framtiden har inte varit nådig mot genren som en gång i tiden använde sig av textrutor för att kommunicera tidlösa berättelser om gott och ont.

När Square Enix ska ge sin mest älskade serie upprättelse gör de det med pompa och ståt. Fullt medvetna om vad som står på spel går de ”all in” på samma sätt som för tjugo år sedan, då Hironobu Sakaguchi i uppgiven desperation trodde att han förverkligade sin ”slutgiltiga fantasi” när han i själva verket lade grunden till ett av spelvärldens mest seglivade varumärken.

Historien återupprepar sig och än en gång handlar det om att vinna eller försvinna.

Historiens vingslag

Väl medvetna om att fansen helst av allt skulle vilja se en uppdaterad version av Final Fantasy VII låter de spelets tystlåtna hjältinna Lightning färdas rakt in i stridens hetta via ett skenande tåg. Referensen till Clouds ikoniska resa till den första reaktorn är allt annat än subtil och även om förväntningarna svalnat något under den hiskeligt långa utvecklingstiden motsvarar förstaintrycket alla förväntningar.

Kostar det så smakar det och Final Fantasy XIII är verkligen snyggare än något annat spel till dags dato. Tetsuya Nomuras futuristiska karaktärsdesign kommer till sin fulla rätt och den säregna fusionen mellan fantasy och science fiction har aldrig känts lika självklar som när den mytologiska Shiva transformeras till en högteknologisk motorcykel för att ödelägga slagfältet.

Annons

Samtidigt som den fantastiska ytan på egen hand motiverar ett högt betyg är det någonting som känns fel. Jag rör mig fram till kanten och känner på den osynliga väggen. Är miljöerna bara … en kuliss?

Den raka vägen mot slutet

I samband med att Final Fantasy XIII nådde de japanska butikshyllorna rapporterades det om att spelet skulle bjuda på en osedvanligt linjär upplevelse, men aldrig kunde vi ana att utforskandet hade rationaliserats bort helt och hållet! Jag skojar inte när jag säger att spelet är en enda lång korridor, helt befriad från alternativa färdvägar och dolda passager. Square Enix cineastiska ambitioner har aldrig varit tydligare och när Final Fantasy XIII presenterar sig som en animerad film med sporadiska avbrott för strider kan jag inte låta bli att se det som en provokation.

Storyn är i vanlig ordning en kvasifilosofisk soppa utan like och att Square Enix gång på gång misslyckas med att presentera handlingen så att man förstår vad som pågår är helt ödesdigert för helheten. Vad hände egentligen med de färgstarka antagonisterna från förr? Den stora valen i Final Fantasy X var förvisso ganska elak, men minnesvärda sagor behöver karaktärer som Kefka och Sepiroth för att lyfta.

Strömlinjeformade strider

I och med de höga produktionskostnaderna har Square Enix inte haft råd att exkludera någon spelargrupp och just därför har de utvecklat ett spelsystem så simpelt att vem som helst kan ta det till sig. I princip räcker det att känna till kommandot ”auto battle” för att ta sig igenom spelets första halva! Att systemet blir mer avancerat med tiden hjälper föga när såväl levelgrindande som magipoäng, byar och karaktärsutveckling har fått ta ett steg tillbaka för att bereda plats åt den lättsmälta casualupplevelsens nya fanbärare.

Men hallå, alla andra recensenter skriver ju att spelet blir helt fantastiskt efter tjugofem timmar! Att spelvärlden öppnar sig och att stridssystemet blir mångbottnat och kul!  Jo, det är förvisso sant. Men du hade aldrig haft överseende med den långa vägen dit om spelet inte hade hetat just Final Fantasy.

Final Fantasy XIII

De japanska rollspelen mår inte bra våren 2010. Somliga skyller deras kritiska tillstånd på spelhusens oförmåga att förnya sig, men i själva verket är det nog tvärt om. Framtiden har inte varit nådig mot genren som en gång i tiden använde sig av textrutor för att kommunicera tidlösa berättelser om gott och ont.


3
Vi diggar
  • Otroligt snyggt Fantastisk design
Vi dissar
  • Linjärt Enformigt Simpelt
Visa kommentarer / Kommentera nu
Final Fantasy XIII -
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17