4

Ingen revolution, men ett jäkligt bra spel

FIFA 13

Traditionsenligt blir Fifa-spelen bättre och bättre för varje år och Fifa 13 är inget undantag. Det handlar om förbättring snarare än förändring när EA Sports tar serien ytterligare ett steg närmare verklig fotboll.

Fifa 13 är förvisso varken ett grafiskt eller ett utvecklingsmässigt jättekliv från förra året, men innehåller ändå en del förbättringar. Framförallt har det fysiska spelet fått en större roll och det märks speciellt i försvarsspelet. Du har nu mer kontroll på motståndarens anfallare och kan utnyttja dina backars storlek och styrka för att knuffa bort dem från spelsituationer innan de ens fått bollen. Även det offensiva spelet har fått sig ett lyft, där bland annat kroppsfinter är ett av de nya tillskotten bland dribblingskonsterna.

Intelligenta detaljer
En förbättrad artificiell intelligens hos de spelare du inte kontrollerar, både medspelare och motspelare, gör att de nu tar för sig lite mer på planen. De analyserar olika fria ytor för att välja rätt löpväg, tackling eller passningsalternativ. I samspel med målvakters felbedömningar av långskott och inlägg, backar som tar snedsteg, anfallare som halkar omkull och en publik som entusiastisk följer med i varje händelse höjs realismen till en nivå jag tidigare aldrig upplevt i ett sportspel.

Bäst, som vanligt
Fysikmotorn är smått fantastisk och framförallt märks det att EA Sports har lagt ner energi på hur spelarna behandlar bollen när de tar emot den. Har en av dina spelare taskig bollkontroll, står felvänd eller störs av en motståndare och får en för hård passning – ja, då är risken stor att han tappar den. Ibland kan bollen däremot bete sig som om den vore mitt i ett flipperspel och studsa fram och tillbaka mellan spelare, speciellt i trånga situationer som hörnor och frisparkar.

Som vanligt finns det en hel del olika spellägen att välja på, både online och offline. Nytt för i år är Ultimate Team, som låter dig skapa ett eget lag från fotbollskort. Du börjar med ett halvdåligt lag och genom att vinna matcher och turneringar så tjänar du in poäng som du kan köpa nya och bättre spelarkort med. Just auktionsdelen, där du budar på kort med onlinespelare över hela världen, är en väldigt kul idé.

I teorin kan de förändringar som gjorts tyckas rätt tunna, men i praktiken är det en helt annan sak. Fifa 13 är världens just nu bästa fotbollsspel, och det finns inget inom genren som kan mäta sig med dess realism och fysik. Ett givet köp om du gillar fotbollsspel!