4

Fifa 16

Årets fotbollsfest!

Årets version av den populära fotbollssimulatorn bjuder på ett mer utmanande passningsspel, realistiskt bolltempo och möjligheten att spela som internationella damfotbollslag.

På en gång märks det att matchtempot i Fifa 16 har sänkts jämfört med de senaste årens utgåvor. Det har också blivit svårare att få igång ett snabbt passningsspel. Ett felbeslut så är anfallet över. Det gör att första-touchen för mottagaren blivit viktigare än någonsin. Ett mer verklighetstroget matchtempo kan tyckas, men personligen föredrar jag när det blir lite fart i matcherna.

fifa16_killar

Samma sak fast annorlunda
Att bara mata långbollar mot vindsnabba yttermittfältare eller stora och starka anfallare är inte alltid en lyckad taktik längre. Istället gäller det att vinna spelet på mittfältet och fördela passningarna rätt, vilket inte är så enkelt. Jag upplever det svårare att få en passning att gå till den spelare jag vill. Lite för ofta skickas bollen mot något helt annat håll.

Det har också blivit mer utmanande att försvara sig. Även fast skillnaden i snabbhet från spelare till spelare inte är lika stor som tidigare har ett bra positionsspel fått en betydande roll i Fifa 16. Hamnar man som back på fel fot så finns det inte en chans att man hänger med i ett snabbt anfall. Det gäller med andra ord att ta det lugnt i defensiven och hugga på de eventuella misstag som det anfallande laget gör.

fifa16_tjej

Tjejernas tur i år
Den kanske mest uppmärksammade nyheten i Fifa 16 är att det numera går att spela som damlag. Tolv landslag är representerade, däribland Sverige. I spelet är skillnaderna herr- respektive damfotboll praktiskt taget obefintliga, med undantaget att damspelarna är lite mindre storleksmässigt. Likväl är det en välbehövlig addition till Fifa-serien som förhoppningsvis får ytterligare utrymme nästa år.

Fifa 16 är inget spel som kommer att revolutionera Fifa-serien, men det ändå ett riktigt bra fotbollsspel. Atmosfären på de detaljrika arenorna är som vanligt fantastisk, fysiken spelarna emellan otroligt verklig och spelmässigt finns det ett bottenlöst underhållningsvärde match efter match.

Fifa 16

4
  • Det fysiska spelet