PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
3

Ett snyggt spel med identitetskris

Castlevania – Lords of Shadow

Castlevaniaserien har haft en osalig förbannelse över sig när det kommer till att överföra det framgångsrika konceptet till tre dimensioner. Till sist tröttnade Konami som la ut spelet på entreprenad till Spanien och lät sin egen husgud Hideo Kojima övervaka produktionen. Vad kan då gå fel?

Några av mina starkaste spelupplevelser inträffade i Castlevania: Symphony of The Night, det klassiska plattformsäventyret från 1999 av Koji Igarashi. Det sammanfogade de bästa tankarna från Super Metroid med lysande RPG-inslag och inte minst, ett magiskt soundtrack och vackra vampyrer. Efter framgången med spelet levde konceptet vidare på Gameboy Advance och Nintendo DS med en imponerande uppställning fantastiska titlar. Under tiden kämpade Igarashi med att leverera en tredimensionell version av sagan, men inspirationen verkade tryta då få idéer tillkom. Snarare kändes de som stympade versioner då både utforskande, kontroll och uppgraderingar aldrig nådde samma höjder som sina föregångare. På Tokyo Game Show 2008 presenterades ett nytt 3D-Castelvania med Alucard i huvudrollen, men året därpå ersattes det av Lords of Shadow, gjort av det spanska utvecklingsteamet Mercurysteam. Seriens fans var skeptiska eftersom Castlevanias rötter lös med sin frånvaro. Samma historia utspelar sig för tillfället med det kontroversiella Devil May Cry som lagts över på Ninja Theory.

Skyhöga produktionsvärden
I Lords av Shadow träder du återigen in i rollen som en riddare i ätten Belmont. Denna gång får du stifta bekantskap med den förste av dem. Trots att historien berättats tidigare känns det angeläget då det är en fritt tolkad nystart av serien. I spelets inledande scen sätts tonen direkt med en dramatisk berättarröst som talar om mörka tider och en gud som övergivit folket. Den tidigare så melodiösa musiken har ersatts av mullrande toner som för tankarna till senare filmer som Inception och The Dark Knight. Den nya Belmont är en storvuxen man, säkert två huvuden högre än ortsbefolkningen han möter på vägen, och hans kroppsbyggnad liknar den vi sett i amerikanska produktioner som God of War. Det sistnämnda är en inspirationskälla som inte går att ta miste på: allt från bosstrider, attacker och tempo är rakt igenom plagierat från God of War. På sina ställen har Mercurysteam inspirerats från andra håll och tagit moment från Shadow of the Colossus och Uncharted. Spelets produktionsvärden är i övrigt skyhöga, grafiken ser på sina ställen helt makalös ut och miljöerna är varierande och vackra. Dessutom är skådespelarinsatserna värda att nämnas eftersom de höjer sig en bra bit över standard.

Några tekniska missar hindrar däremot produktionen från att nå toppen. Användandet av osynliga väggar för att avgränsa banorna är osnygga, ologiska och många gånger rent irriterande (du hindras att gå i en tre decimeter djup pöl, men kan hoppa upp på en bergshäll intill som är tre meter hög). Dessutom sparar spelet automatiskt mitt i bossfigtherna vilket är förödande om du har lite liv kvar.

Rotlöst men snyggt
Kanske är det oförmågan att komma med egna idéer som gör att produktionen känns lite ängslig och opersonlig. Lords of Shadow är så angeläget att bli taget på allvar att det kopierat delar av senare års hyllade äventyrsspel och kokat ihop en egen soppa. Bortsett från att huvudpersonen bär namnet Belmont och en piska så hade det mycket väl kunna nöja sig med undertiteln ”Lords of Shadow” allena. Ingen hade tänkt tanken att spelet stal något från Castlevania.

Annons

Lords of Shadow är ett välgjort spel med fantastisk grafik och ett pålitligt stridssystem som aldrig höjer sig långt över medelmåttorna. Alla ni som gått och vänta på att Castlevanias 3D-förbannelse ska brytas måste tyvärr fortsätta vänta. Detta är bara ett bra spel, som delar samma namn.

Ett snyggt spel med identitetskris

Castlevaniaserien har haft en osalig förbannelse över sig när det kommer till att överföra det framgångsrika konceptet till tre dimensioner. Till sist tröttnade Konami som la ut spelet på entreprenad till Spanien och lät sin egen husgud Hideo Kojima övervaka produktionen. Vad kan då gå fel?


3
Vi diggar
  • Skådespelarna
Vi dissar
  • Invicible walls
Visa kommentarer / Kommentera nu
Ett snyggt spel med identitetskris - Castlevania – Lords of Shadow
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17