PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
4

En glidtackling som får tiden att stå stilla

Vanquish

Efter att landsatt världens bästa actionspel, Bayonetta, är det få utgivare idag som är så kompromisslösa som Platinum Games.

När de bestämmer sig för att göra en shooter som får Gears of War att upplevas som om det har klister under fötterna, då lyssnar jag.

Ursinnigt engagerande
Den sterila rymdstaden av plåt böjer sig under fötterna på mig, samtidigt som ett öronbedövade dån river upp marken när ett störtande kryssningsskepp plöjer igenom vägen intill mig. Vår pluton bestående av tolv man håller fiendelinjen, hopplöst underbemannade mot horderna av androider som strömmar ut från anländande rymdpods. Allt händer på samma gång samtidigt som missiler i hundratals visslar förbi mig. Jag sitter bakom en stenvägg som bit för bit ger vika och faller samman av tusentals projektiler. Bara en liten stund till… Jag tänder en cigarett och väntar lite, känner in ögonblicket. Blodet rusar i huvudet när jag slänger mig på knä och jag känner suget av g-kraften när min rustning slungar mig framåt i ultrarapid mitt in i fiendens inferno. Jag glider förbi och oskadliggör ett tjugotal hjälplösa fiender som inte hinner fatta vad som träffat dem innan jag mellanlandar i skydd för att hämta mig ett par sekunder innan nästa anfall. Framför mig reser sig en vrålande best av metall, den ser ut att vara någon slags spindelliknande pansarfordon på åtta ben. Jag ser att den laddar för att avlossa en missil. Innan den missilen hinner passer slänger jag mig på den och ändrar dess kurs tillbaka mot pansarfordonet. Just innan den träffar hoppar jag av och glider därifrån på knä samtidigt som som jag avlossar en elektronisk puls bakåt som får ett trettiotal androider att slugas åt väggarna av tryckvågen. Jag hittar återigen ett tillfälligt skydd, och ler lite självgott bakom visiret.

Blir mer än sina beståndsdelar
Vanquish är ett spel som bevisar att det går att bygga briljans på ett enda spelmoment. Det blandar en del Gears of War med två delar Bayonetta och levererar ett actionspel som är så frenetiskt att det nästan blir absurt. Som betraktare känns det omöjligt att en person kan kontrollera allt som händer på skärmen när striderna når klimax, men som spelare känns allt snarare självklart. Så bra är kontrollen.

Spelaren ska känna sig supercool
Det krävs en man som Shinji Mikami (Resident Evil, Devil May Cry) för att ha självförtroendet att sjösätta ett projekt som detta, där allt hänger på precision. När någon frågade Mikami om grundidén med Vanquish svarade han “Jag vill att spelaren ska känna sig supercool, inget annat“. Jag kan förstå det, för manuset är ost som bäst, och karaktärerna är larvigt nonchalanta i sina testosteronstinna kommentarer och tjocka nackar. Men det spelar liksom ingen roll.

Annons

Vanquish blir lite som en porrfilm, ingen ser den för de djupa karaktärerna eller den fantastiska handlingens skull. Man snabbspolar hellre till actiondelarna.

En glidtackling som får tiden att stå stilla

Efter att landsatt världens bästa actionspel, Bayonetta, är det få utgivare idag som är så kompromisslösa som Platinum Games.


4
Vi diggar
  • Brilljant kontroll
Vi dissar
  • Enformiga miljöer
Visa kommentarer / Kommentera nu
En glidtackling som får tiden att stå stilla - Vanquish
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17