PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
5

En genomtänkt våldsfest

Bulletstorm

Efter att ha tillbringat årets inledande månader på generiska rymdbaser och ogästvänliga planeter har jag god lust att slänga ut Bulletstorm genom fönstret. Hitta på något nytt för helvete, skriker jag i ett ögonblick av uppgiven frustration, helt ovetandes om att jag snart kommer att bli bönhörd.

När jag – Grayson Hunt – och min cyborgvän Ichi kraschlandar på den okända planeten blir vi snart varse om att ingenting är som det ska. Att horder av beväpnade grismonster vill göra vårt lidande kort är kanske inte så överraskande, men rörelseschemat! Oj! När jag inser hur smidigt jag kan jag glida på knän, dela ut sparkar och håva in allehanda avskum med mitt magnetiska lasso kan jag inte låta bli att undra varför ingen har gjort ett Bulletstorm tidigare.

Den nya förstapersonsskjutaren
Jag har aldrig varit särskilt förtjust i hysteriska förstapersonsskjutare, men i Bulletstorm faller alla bitar på plats. Systemet som belönar mig med poäng utifrån hur ”snyggt” jag dödar är inte felfritt, men fy satan vad roligt det är! På sedvanligt Tony Hawk-manér går jag in i combolistan för att planera nästa välkalkylerade våldsbalett. Sedan nöter jag tills manövern sitter.

Därtill är inramningen fantastiskt storslagen med färgsprakande vegetation, porlande vattenfall och mäktig arkitektur. Trots tvära kast mellan extremer känns allting logiskt inom spelets skruvade ramar.

Misslyckad parodi
Spelets svaghet är, föga oväntat, allting som har med karaktärer och story att göra. Visst har radarparet Grayson och Ichi en parodisk agenda när de vräker ur sig könsord och gör high fives med slafsig hjärnsubstans i handflatorna, men då standarden redan är skrattretande låg i spelvärlden lyckas de inte särskilja sig från andra hårdhänta bromance-konstellationer.

Annons

Bulletstorm är inte felfritt, men det råder inga tvivel om att det slår Gears of War, Call of Duty och Killzone på fingrarna när det kommer till ren och skär spelglädje. Vad det beträffar flerspelarlägen hade man naturligtvis kunnat önska sig lagbaserade dödsmatcher, men samtidigt känns det fullt logiskt att man lagt allt krut på en strikt poängbaserade horde mode-pastisch.

Jag känner mig lite smutsig när jag säger det, men Bulletstorm, så här långt, är årets bästa spel. Och nu ska jag spela det igen.

En genomtänkt våldsfest

Efter att ha tillbringat årets inledande månader på generiska rymdbaser och ogästvänliga planeter har jag god lust att slänga ut Bulletstorm genom fönstret. Hitta på något nytt för helvete, skriker jag i ett ögonblick av uppgiven frustration, helt ovetandes om att jag snart kommer att bli bönhörd.


5
Vi diggar
  • Skillshots!
Vi dissar
  • Karaktärer och manus
Visa kommentarer / Kommentera nu
En genomtänkt våldsfest - Bulletstorm
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17