PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
4

DmC: Devil May Cry

En Dante värdig 10-talet?

Om det finns någon genre som japanerna fortfarande är bäst på så är det fartfyllda actionspel i tredje person. Ninja Theorys Devil May Cry-reboot gör ingenting för att rubba vår världsbild, men det är ett förvånansvärt bra spel.

När det första Devil May Cry-spelet kombinerade den nya skolans 3d-grafik med den gamla skolans fingerfärdighet såg en ny genre dagens ljus. Den extravagante halvdemonen Dante var med sitt vita hår och sin röda rock den ultimata posterkillen för 00-talets hårda actionrenässans. Men tiden sprang förbi honom och innan vi visste ordet av hade serien trumfats av spel som Ninja Gaiden och Bayonetta.

Nu har Capcom lämpat över spelet på brittiska Ninja Theory som med en ny Dante och ett ungdomligare anslag ska ge serien en ordentlig blodtransfusion.
dmc_2

Gör det mesta rätt
I och med de japanska spelutvecklarnas dominans på området fanns det all anledning till oro, men överlag har Ninja Theory förvaltat arvet väl. När det kommer till genrens krav på smaklös design och bisarr handling träffar de mitt i prick och likaså när det kommer till det djupa stridssystemet. Men de har gjort ett misstag och det är bilduppdateringen.

Istället för att rulla på i 60 bildrutor i sekunden har man nöjt sig med hälften. För ett otränat öga är det kanske inte hela världen, men för fans av genren är det en spottloska i ansiktet. Att man istället har valt att lägga kraften på att göra miljöerna mer levande är talande för hur man prioriterat bort perfekt spelmekanik till förmån för en publikdragande yta.

Annons
dmc_3

Hårdare än någonsin
Tråkiga kompromisser till trots är det omöjligt att inte ryckas med när den superdryga och superdeffade tonårs-Dante vevar loss med kättingar, pickadoller och svärd. De nya plattformselementen bidrar till välkomna tempoväxlingar, men annars är det fullt ös från början till slut. Individuella betyg efter vare bana, brutala svårighetsgrader och upplåsbara bonusar ger det ganska korta äventyret ett helt okej omspelningsvärde i väntan på en uppföljare. Då ska det fanimig vara 60 bildrutor i sekunden.

DmC_DevilMayCry_1

DmC: Devil May Cry

Om det finns någon genre som japanerna fortfarande är bäst på så är det fartfyllda actionspel i tredje person. Ninja Theorys Devil May Cry-reboot gör ingenting för att rubba vår världsbild, men det är ett förvånansvärt bra spel.


4
Vi diggar
  • Bra stridssystem
  • Tung action
  • Omspelningsvärdet
Vi dissar
  • Bilduppdateringen
  • Aningen kort
Visa kommentarer / Kommentera nu
DmC: Devil May Cry - En Dante värdig 10-talet?
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17