PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
2

Vinglig luftakrobatik

Dark Void

Vad hände egentligen med jetpacket? Idag överöses vi av såväl mekaniska som bioniska änterhakar, men under nittiotalets första år var raketryggsäcken den absolut coolaste attiraljen för den som ville färdas med stil. Will är en kille som mer än gärna gör piruetter och dödsföraktande ”barrel rolls” när tillfälle ges, och i Dark Void ges det gott om tillfällen.

Året är 1938 och världen är sådär matinémysig som det var innan kriget bröt ut. Will är helyllekillen i brun läderjacka och lättsam attityd, han vi känner igen från mängder av spel och filmer. Vid hans sida finns hans före detta flickvän Eva och när deras flygplan störtar mitt i Bermudatriangeln tar spelandet vid. Som av en händelse har de hamnat i en helt annan värld, en värld där glänsande robotar och flygande tefat hör till vardagen.

Den uttjatade finessen
Jag ska sluta nämna Gears of War när jag beskriver den spelmekanik som har använts i så gott som alla actionspel sedan 2006. Vid det här laget räknar jag kallt med att ni vet vad ett coversystem är? I Dark Void fungerar det precis som det ska, varken mer eller mindre. Frågan är hur spännande det är med eldstrider överhuvudtaget när fienderna utgörs av en sorgligt intelligensbefriad och provocerande tråkig maskinpark. Anonymt kromade mannekängrobotar i djungelmiljö? Kom igen …

Desto roligare blir det när Will stöter på uppfinnaren Nicola Tesla, vars existens i denna främmande dimension får Leonardo Da Vincis inhopp i Assassins Creed 2 att kännas logiskt. Tesla har ett jetpack som han gladeligen ger bort till Will och det är nu de luftburna striderna tar vid.
Det är förvånansvärt kul i luften. Åtminstone till en början. Markstriderna får en extra dimension och när det vankas rena flygturer bryts de enformiga momenten av med dogfight-liknande bataljer (som i och för sig är ännu enformigare). Vidare stoltserar spelmakarna med en finess som gör det möjligt att nyttja coversystemet även i det vertikala ledet. Visst ser det häftigt ut första gången man tar sig ner för ett stup på detta utstuderade vis, men snart inser man att det är ännu en påklistrad gimmick som egentligen inte tillför någonting.

Jag uppskattar verkligen att grafiken flyter på med en exemplarisk bilduppdatering även när det hettar till. Tyvärr är designen under all kritik. Den känns generisk, anonym och intetsägande ut i fingerspetsarna – ungefär som spelet i övrigt.

Annons

Vinglig luftakrobatik

Vad hände egentligen med jetpacket? Idag överöses vi av såväl mekaniska som bioniska änterhakar, men under nittiotalets första år var raketryggsäcken den absolut coolaste attiraljen för den som ville färdas med stil. Will är en kille som mer än gärna gör piruetter och dödsföraktande ”barrel rolls” när tillfälle ges, och i Dark Void ges det gott om tillfällen.


2
Vi diggar
  • Raketryggsäcken är tillbaka
Vi dissar
  • Enformigt
  • tråkig design
Visa kommentarer / Kommentera nu
Vinglig luftakrobatik - Dark Void
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17