3

Codename S.T.E.A.M.

Ångande strategi

Nintendos senaste strategiska actiontitel har karaktärer hämtade från sagornas och historiens alla hörn och utspelar sig i tecknad steampunk-miljö. Resultatet är oväntat.

Det här spelet är skapat ur alldeles fantastiska grundförutsättningar. Det är en helt ny spelserie från Nintendos legendariska utvecklare Intelligent System. De ligger bakom titlar som Fire Emblem, Paper Mario och Metroid, för att nämna några. Codename S.T.E.A.M. kan närmast beskrivas som en blandning av Fire Emblem och Segas fantastiska men bortglömda Valkyria Chronicles. Historien följer självaste Abraham Lincoln (som varit ovanligt flitig i populärkulturen de senaste åren) som fejkat sin egen död för att sätta ihop en arme av soldater för att försvara jorden från utomjordingar.

Codename-S.T.E.A.M_aim

Skruvat men inte filat
Spelet utspelar sig i tredje person och är turordningsbaserat. Varje omgång har en mätare som visar hur mycket ånga du kan använda innan det är motståndarens tur. Det gäller att planera sin bana i förväg eftersom dina val av utrustning och karaktärer kräver olika mängder ånga. Dessvärre är möjligheten till djupare strategi väldigt begränsad eftersom du endast kan se dina karaktärer likt en tredjepersonsskjutare. Toppvyn saknas helt vilket är märkligt för genren. Det retar även på att man inte kan skippa eller snabbspola fiendens omgång vilket lämnar dig sittandes i upp till två minuter stirrande på fiender vilka du inte känner till positionen på.

Codename-S.T.E.A.M_shooting

Codename S.T.E.A.M. plockar upp steampunktrenden och försöker göra något eget av den genom att kombinera tredjepersonsskjutare med turordnad strategi. Dessvärre är inte kombinationen helt lyckad, trots en charmig förpackning och många roliga idéer.

• Genre Strategi
  • Format 3DS
  • Antal spelare 2