PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
4

Citites: Skylines

Vad Sim City borde ha varit

2013 års Sim City var inte bara en gruvlig besvikelse. Det var också en checklista för hur man inte bör utforma en stadsplaneringssimulator. Finska Colossal Order Ltd. nappade på betet och i Citites: Skylines gör de allting rätt.

I knappt en vecka hann vi sörja Electronic Arts beslut att stänga den legendariska Sim City-studion Maxis Emeryville innan Citites: Skylines slog ner som en bomb i spelvärlden. Medan den senaste Sim City-iterationen led av allvarliga brister i form av små kartor, fördummande designval och slapphänt online-implementering är Citites: Skylines vad det spelet borde ha varit och lite till.

Cities-Skylines_overview

Lätt att lära sig – svårt att bemästra
Den inarbetade modellen från Maxis spel känns igen. Vägar ritas ut, gröna zoner blir bostadsområden, blå blir kommersiella fastigheter och gula blir industrier. Avlopp ska dras, vindsnurror ska smällas upp och skatter ska regleras. För någon som har spelat Sim City är tröskeln i princip obefintlig – men för den som vill nå verklig framgång finns det hur mycket som helst att grotta ner sig i. Allra mest krut har man lagt på det intrikata trafiksystemet som för tankarna till utvecklarnas tidigare spel Cities in Motion.

cities skylines 3

En miniatyrvärld att förlora sig i
Sjukvård och avloppssystem i all ära. En av höjdpunkterna med att bygga sin egen stad är att få se den växa upp. I Cities: Skylines är det mer tillfredsställande än någonsin. Tilt-shift-effekten får det verkligen att se ut som en liten miniatyrstad och den höga detaljrikedomen adderar ytterligare ett lager av charm.

Som om spelet inte hade varit omfångsrikt nog har Colossal Order gjort det lätt att modda, och med stöd för Steam Workshop kan vem som helst ta del av användargenererat material. Det första du ska ladda ner är förstapersonläget, som låter dig vandra på gatorna och uppleva staden från invånarnas perspektiv. Man kan tappa hakan för mindre.

Annons

Info
  • Genre Simulation
  • Format PC
  • Utvecklare Colossal Order Ltd.

Citites: Skylines

2013 års Sim City var inte bara en gruvlig besvikelse. Det var också en checklista för hur man inte bör utforma en stadsplaneringssimulator. Finska Colossal Order Ltd. nappade på betet och i Citites: Skylines gör de allting rätt.


4
Vi diggar
  • Bedårande presentation
  • Stora städer
  • Bottenlöst djup
Vi dissar
  • Saknar tydliga mål
  • Konstant trafikkaos
Visa kommentarer / Kommentera nu
Citites: Skylines - Vad Sim City borde ha varit
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17