PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
3

Brothers in arms: Hell’s highway

HBO producerade vad som enligt mig skulle bli världens bästa serie för några år sedan, Band of brothers. Efter att serien sänts blommade det upp med nya spel som utspelade sig under Andra världskriget i samma takt som ogräset växer på min gräsmatta. Call of duty, Medal of honor och Brothers in arms hör till de mer lyckade exemplen. Randy Pitchford och hans Gearbox software hade helt andra ambitioner än de övriga och efter många förseningar är spelet här – äntligen?

Det märks att Band of brothers står som förebild för mellansekvenserna. De talar samma bildspråk, andas samma intensitet och ackompanjeras av liknande musik. Vi får återigen spela som sergeanten Matt Baker och ta samma strategiska beslut på krigsfältet. Gearbox har verkligen lyckats med att berätta en historia och det uteslutande med mellansekvenser. Baker och hans mannars öde är välskrivet och välspelat.

Vackra färger, fulare grafik
Hell’s highway hoppar på trenden med att använda Unrealmotorn från Epic, men istället för de vanliga gråbruna färgerna är Hell’s highway fullt av färg och har en tilltalande palett. Tyvärr dras helhetsbetyget ner av de dåliga animeringarna och den stundtals usla grafiken med texturer som tar flera sekunder att ladda.

Två sätt att spela
Hell’s highway spelas för det mesta som ett fps, men när du undviker kulor bakom ett skydd ser du spelet ur tredjeperson (precis som i Rainbow Six). Problemet är att detta är stelt och klumpigt, om du skall byta vinkel och gå längs med ett L-format skydd måste du släppa skyddet och återigen trycka på knappen för att söka skydd igen. De strategiska beslut du kan göra är att ge dina team order om att hålla fienden i schack medan du flankerar. Det fungerar bra men ger ingen större variation i längden. Jag gillar inte att man kan lokalisera fienden på deras ikon som indikerar om de är i schack eller kan anfalla mig. Gearbox får även bakläxa på den bristande AI:n både för vänner och för fiender. Med haltande grafik och animationer är det den ytterst välskrivna storyn och berättandet, till viss del även viss karaktärsutvecklingen, som håller Hell’s Highway på vägen.

Brothers in arms: Hell’s highway

HBO producerade vad som enligt mig skulle bli världens bästa serie för några år sedan, Band of brothers. Efter att serien sänts blommade det upp med nya spel som utspelade sig under Andra världskriget i samma takt som ogräset växer på min gräsmatta. Call of duty, Medal of honor och Brothers in arms hör till de mer lyckade exemplen. Randy Pitchford och hans Gearbox software hade helt andra ambitioner än de övriga och efter många förseningar är spelet här – äntligen?


3
Vi diggar
  • Storyn Berättandet
Vi dissar
  • Artificiella intelligensen Kontrollen Animationerna
Visa kommentarer / Kommentera nu
Brothers in arms: Hell’s highway -
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17