PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen
5

Början på en ny era

Halo 4

Efter en avslutad trilogi, ett sidospår och en prequel har Bungie lämnat vidare stafettpinnen. Halo 4 markerar inte bara Master Chiefs återkomst – det är startskottet för en helt ny trilogi.

Tänk att det var elva år sedan vi utkämpade den första striden ombord på The Pillar of Autumn. Minnet av den otympliga handkontrollens vibrationer, tyngden, fascinationen. Känslan av att allting kunde hända. Allting har etsat sig fast.

Halo: Combat Evolved var spelet som visade att förstapersonsskjutare faktiskt kunde utvecklas med handkontroll i åtanke, och dess betydelse går inte att förringa. I normalfallet skulle en sådan speltitel snabbt plagieras och i längden springas om av ännu vassare iterationer, men när jag återvänder många år senare slås jag av hur unikt Halo faktiskt är.

Ett utvecklarskifte hade med andra ord kunnat sluta i katastrof, men jag behöver inte spela länge för att inse att 343 Industries kan sitt Halo utan och innan.

Vackrare än någonsin
Spelets inledning känns som en skön nick till spelet som startade allt, men det är först när vi landar på planeten Requiem som spelet på allvar blommar ut. I min bok har Halo-spelens största stunder alltid handlat om utomhusmiljöerna och i Halo 4 får vi mycket av den varan. Allting är större, häftigare och snyggare än någonsin förut och att det fortfarande rör sig om samma spelkonsol känns nästan osannolikt.

Annons

Samtidigt som man har gett det tekniska en ordentlig skjuts in i framtiden har man lyckats behålla den patenterade Halo-känslan. Spelkontrollen är fortfarande snortajt, needlern är fortfarande det ballaste vapnet och en väl placerad plasmagranat får det fortfarande att kittla i magen.

Om man ska klaga på någonting så är det snarare att Halo 4 känns som en ganska förutsägbar fortsättning och att man hade kunnat ta ut svängarna mer. Den nya rasen Prometheans och dess vapenarsenal står för ett visst nyhetsvärde, men det allra mesta känns igen från tidigare delar.

Genomarbetat flerspelarläge
Även när den lite för korta kampanjen är avverkad finns det mycket att göra. Omspel på tuffare svårighetsgrader och det uppdragsbaserade spelläget Spartan Ops är en sak, men viktigast av allt är flerspelarläget och på den punkten lär ingen bli besviken.

Med killstreaks, perks och mängder av inställningar tar spelet de viktigaste nyheterna från de senaste årens militärskjutare och implementerar dem i ett redan vinnande koncept. Tepåsarna kommer med andra ord att fortsätta dingla över n00biga hjälmvisir i många år framöver.

Jag skulle vilja avsluta med att säga att Halo aldrig blir bättre än såhär, men å andra sidan är jag övertygad om att 343 Industries bara har börjat.

Dagens bästa priser på Pricerunner
  • Inget för dig? Du hittar många fler produkter hos PriceRunner

Början på en ny era

Efter en avslutad trilogi, ett sidospår och en prequel har Bungie lämnat vidare stafettpinnen. Halo 4 markerar inte bara Master Chiefs återkomst – det är startskottet för en helt ny trilogi.


5
Vi diggar
  • Ser fantastiskt ut
  • Klanderfri kontroll
  • Grymt flerspelarläge
Vi dissar
  • Kort kampanj
  • Aningen förutsägbart
Visa kommentarer / Kommentera nu
Början på en ny era - Halo 4
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17