PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Svårighetsgrad – Easy

Har spelen idag för låg svårighetsgrad? Jag har läst minst 15 recensioner där recensenterna klagar på svårighetsgraden i Mirror’s Edge. Vissa påstår att man måste memorera banorna för att klara av dem. Jag förstår inte var de klagar över. Jag själv hade inga som helst problem med att klara Mirror’s Edge och jag är inte en superspelare, snarare tvärtom. Jag får ofta stryk i onlinespel och ibland får jag fuska för klara (framförallt äldre) spel.

Jag köpte Resident Evil 2 till Playstation 1 precis innan jul och där snackar vi tuff svårighetsgrad. Trots att jag kör på ”Easy” dör jag stup i kvarten och den gamla skolans spel är knappast lika förlåtande som spelen idag. Det tar säkert 15 minuter innan du kan spara för första gången och du kommer knappast till sparpunkten på första försöket. Många spel har till skillnad från föregående generations spel ett system där man kan spara och ladda när man vill. Om Resident Evil 2 hade kommit idag? Undrar hur många som hade klarat det? Eller hade Capcom gjort det enklare?

Skapar vårt samhälle enklare spel?
Anledningen till varför spel till Playstation Portable och Nindendo DS(i) innehåller tätare checkpoints beror självklart på att du ska kunna bära med dig dem och åka en hållplats och hinna spela och sedan fortsätta när du återkommer dagen efter. Vår tid har blivit för dyrbar. Nu finns det inga ”health pack” att leta efter utan du blir helad om du gömmer dig en kort stund. Spelen ska vara tillgängliga när du vill och inte när du får tid. Idag kan du sätta dig och spela Gears of War II 5 minuter och du kommer med all säkerhet passera två checkpoints (i kampanjen). Vill vi verkligen ha det så, var är utmaningen? Försvinner inte spänningen när man gör dem enklare? För visst skakar min handkontroll när jag spelar Resident Evil, och då menar jag inte ”Rumble”-funktionen utan skräcken att dö innan jag hunnit spara.

Vad gör dagens spel enklare?

  • Förlåtande by design, dvs tätt med checkpoints
  • Du kan spara och ladda när du vill (tex The Elders Scrolls IV: Oblivion, Fallout 3, Fable II)
  • Kameran och kontrollen (Du har kontrollen idag, det hade du inte i föregående generationer)
  • Internet – det finns guider överallt
  • Böcker – till varje stor titel kommer en strategiguide
  • Igenkännande design (gäller vana spelare och äldre spelare)
  • Inte lika invecklade som tidiga spel där det ibland krävde trial and error för att komma vidare.
  • Spelen är inte svårare, det är jag som har utvecklats.

En viktig punkt är självklart att spelutvecklare och distributörer vill nå ut till så många potentiella kunder som möjligt. Men tyvärr glöms hardcore-spelaren bort då allt fler satsar på det vi lite slarvigt brukar kalla casual games, tex musikspel. Faran är att spelen faktiskt kan dö ut. Vem vill satsa på en tung historia som kräver extrahjälp av professionella författare, massor av grafiker, animatörer när du kan minska personalen till 20 personer och göra ett musikspel som säljer mycket bättre.

Några förslag för den som söker en utmaning 2009?

Annons
  • PSN/XBLA – Mega Man 9, Braid, Soldner-X + finns många andra titlar.
  • Kontrollera svårighetsgrad, minst Normal eller Hard. Många spel har faktiskt Easy som standard.
  • Spela gamla spel – spelen var svårare förr, frågan är bara om de var bättre.

Ja det var en hel del om vad jag anser om dagens svårighetsgrad på spelen. Har du erfarenhet eller tycker mina tankar är helt uppåt väggarna så kommentera gärna och berätta för oss.

Nedan världens svåraste spel enligt IGN.

Visa kommentarer / Kommentera nu
Svårighetsgrad – Easy - Spel, Feature
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17