PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Förhandstitt: Mirror’s Edge Catalyst

Det svenskutvecklade storspelet släpps i juni

För sju år sedan överraskade svenska Dice med ett spel som på ett elegant sätt kombinerade parkourdisciplinens rörelsemönster med skjutarspelens förstapersonsperspektiv. Den 9 juni släpps uppföljaren.

Vi vill göra allting som vi gjorde i det förra spelet…

När Mirror’s Edge släpptes i slutet av 2008 hade vi aldrig sett någonting liknande. I kontrast till den gråbruna färgskalan i spel som Gears of War och Call of Duty var den avskalade och stilistiska designen precis vad vi behövde. Med fokus på framåtrörelse blev hustaken vår lekplats och när spelet var som bäst kändes det som om ingenting kunde stoppa oss. Av allt att döma har uppföljaren tagit med sig allting som som gjorde spelet så bra – från det följsamma kontrollschemat till den svala musiken signerad Solar Fields.

Mirror’s-Edge-Catalyst_slag

… i en öppen värld…

Men det första spelet var långt ifrån perfekt. Banorna var till exempel väldigt linjära och ibland blev det lite väl enformigt. I Mirror’s Edge Catalyst är det stället en öppen värld som målas upp, komplett med mängder av sidouppdrag och saker att samla på. Vissa uppdrag för historien framåt medan andra går ut på att snabbt ta sig mellan två punkter eller klura ut hur man ska ta sig till ett specifikt mål.

Läs även
Förtitt: Doom (2016)
Kommande spel våren 2016
5 mobilspel som du inte får missa

…som ser fullständigt fantastisk ut…

Med stilren arkitektur, blanka ytor och några väl valda accentfärger lyckades Dice skapa någonting unikt – och den här gången är estetiken dragen till sin yttersta spets. Grafikmotorn Frostbite 3 gör ett fantastisk jobb med att måla upp den stora och varierade världen som – tro det eller ej – är helt befriad från laddningstider. Samtidigt har man värnat om den tydlighet som präglade föregångaren. Den stora världen till exempel nya krav på Faiths ”runners vision”, som numera bara fokuserar på objekt och vägar som tar henne till det utsatta målet.

mirrors_edge_slag

…utan vapen…

Alla som har spelet Mirror’s Edge kan nog enas om att den påklistrade vapenhanteringen var spelets absoluta lågvattenmärke. Så fort Faith tog upp ett skjutvapen kändes det som om spelet stannade av. Dice har såklart lyssnat på kritiken och i Mirror’s Edge Catalyst har man skippat skjutvapen helt och hållet. Allting handlar om sparkar, slag och – framförallt – konstant framåtrörelse.

…men med nya prylar…

Några vapen blir det inte, men däremot har det pratats om att Faith ´kommer att kunna använda sig av olika prylar i det nya spelet, och inte minst den änterhake som flera pressbilder har skvallrat om. Så länge de inte överanvänds, och så läge fokus ligger kvar på spelets grundmekanik, är vi galet nyfikna på vad Dice har hittat på.

Mirror’s-Edge-Catalyst_arm

…samtidigt som vi får lära känna Faith lite bättre.

Mirror’s Edge Catalyst är en nystarts snarare än en uppföljare och den här gången ska vi få veta mer huvudkaraktären Faith, om hennes traumatiska bakgrund och om hur hon blev en ”runner”. Fienden är de ondskefulla storföretagen som styr i staden, ledda av den diaboliske Gabriel Kruger (som för övrigt är misstänkt lik Electronic Arts vd Andrew Wilson). Med en tydligare och mer definierad ondska än i det förra spelet hoppas vi att Mirror’s Edge Catalyst kommer att lyckas även med berättandet.

Mirror’s Edge Catalyst släpps till Pc, Playstation 3 och Xbox One den 24 maj.

Läs även
Förtitt: Doom (2016)
Kommande spel våren 2016
5 mobilspel som du inte får missa

Visa kommentarer / Kommentera nu
Förhandstitt: Mirror’s Edge Catalyst - Det svenskutvecklade storspelet släpps i juni Spel, Förhandstittar
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17