PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Stockholms Filmfestival 2008

Stockholm filmfestival är ett utmärkt skyltfönster för vinterns filmer. Med sina 175 premiärer ger det en försmak av några av SF:s kommande storfilmer, samt en god överblick av intressanta titlar som vi under våren kan se på filmstudior, cinematek och uthyrningshyllor. För cineasten är det också en möjlighet att möta människorna bakom filmen.

Festivalen öppnade starkt med premiärvisningar av Ruben Östlunds kritikerhyllande De Ofrivilliga och Mike Leighs Happy-Go-Lucky. Båda två är värda att spana in under vintern. De Ofrivilliga är en bitterljuv betraktelse om ensamhet och grupptryckets mekanismer medan Happy-Go-Lucky är en charmserande och värmande engelsk historia. Något som man inte kan säga om Madonnas regidebut Filth and wisdom. En film som inte lär få någon svensk distribution utan istället får förlita sig till att visas på Tv 3 en tisdagsnatt om tre, fyra år.

Ensamhet och grypptryck är temat i Ruben Östlunds kritikerhyllade film De ofrivilliga

Dödshot och maffiafilm
Mer spänning i luften låg det när författaren Roberto Saviano med ett uppbåd av säkerhetsvakter gjorde en kort räd in på biograf Spegeln för att presentera filmen Gomorra. En grupp sammanbitna män som såg ut att vara hämtade från filmen Men in Black stormade in och stirrade stint ut över publiken. Anledningen till säkerhetspådraget är att den napolitanska maffian har utfärdat en dödsdom på Saviano för dennes avslöjande bok om Camorrans verksamhet i Neapel. Kostymkillarna är Saviano livvakter dygnet runt.

Gomorra som bygger på Savianos bok med samma namn är en skildring av en undanskymd del av Europa. Genom fem olika historier får vi se hur maffians tentakler genomsyrar det syditalienska samhället i allt från modeindustri och sop- och avfallshantering till narkotikahandel. Det är en synnerligen mörk och blodig verklighet som visas upp. Gomorra är en intressant och viktig skildring och filmens uttryck är påfallande lik det dokumentära.

Annons

I Roberto Savianos Gomorra får vi bekanta oss med maffiarörelsen i Neapel.

Festivalens bästa film
Fiktion och verklighet tangerar varandra även i festivalens bästa film The Wrestler. En mycket luggsliten Mickey Rourke gör storstilad återkomst till de stora rollerna i denna rulle av Darren Aronofsky, som breakade för några år sedan med filmen Requiem for a Dream. Filmens
huvudkaraktär brottaren The Ram hade, precis som Rourke, en storhetsperiod på 1980-talet, men harvar nu runt på den amerikanska brottningens bakgård. Som utgörs av sunkiga gymnastikhallar med glesa åskådarled. Filmen är en hänsynslös betraktelse över en företeelse och personer som inte kvalar in på senaste trendlistan. Under premiärvisningen i Stockholm svimmade någon i publiken när det bjöds på alltför närgångna bilder på anabolainjektioner och hoplappande av sargade brottarkroppar. The Wrestler är en film som fascinerar och underhåller. Den vann Guldlejonet i Venedig och liten Oscarsvarning utdelas till Mickey Rourke.

Mickey Rourke gör en storartad insats i festivalens bästa film, The Wrestler

Luhrmanns pompösa drama
Festivalen förhandsvisade Baz Luhrmans (Moulin Rouge) Australia som är årets stora juldagspremiär på biografer runt om i landet. Nicole Kidman spelar huvudrollen i detta pompösa drama vars storslagenhet man försöker uträtta med hjälp av plastiga datoranimationer och klichémässiga repliker. Stora delar av filmen är lättviktig, men den innehåller också några korn av allvar i sitt försöka att belysa behandlingen av auberginerna. Australia rekommenderas endast till dem som är fan av Luhrmans tidigare filmer.

Solglasögon, cigg och novemberregn
Wong Kar Wai är en av världens mest framstående regissörer. Det vet alla som brukar hänga på filmstudior och har sett filmer som In the mood for love och 2046. Mot en grå husfasad ser jag honom plötsligt en regnblött kväll i Stockholm. Han visar sig vara ganska lång och han ser cool ut. Med solbrillorna på står han iskallt och röker en cigg. Han är slående lik någon av sina egna filmgestalter. Jag betraktar honom på avstånd medan mitt cineastiska inre får svårt att skilja på film och verklighet. Det är den typen av ögonblick som lyfter filmfestivaler till något högre än bara ett vanligt biobesök. Wong Kar Wai mottog senare festivalens Visionary Award för sina gärningar inom filmkonsten och han visade en omklippt version av sin första film Ashes of time reduxe. En film som är svårsmält även för en inbiten fantast. Den är poetiskt, vackert och mästerligt tonsatt, men likväl ingen höjdare. Se istället någon av hans tidigare nämnda filmer, eller invänta den kommande filmen om Bruce Lees läromästare.

Wong Kar Wai mottog Visionary Award för sina gärningar inom filmkonsten

Eastwood kan hantverket
Changeling är regisserad av Clint Eastwood och medverkar gör Angelina Jolie och John Malkovich. Filmen som går upp på de svenska biograferna i januari är ett frodigt Hollywooddrama av gott snitt. Trots en längd på närmare två och en halv timme berättar Eastwood med driv historien som är hämtad från verklighetens Los Angeles under1920-talet. En ung pojke försvinner och det blir upptakten till en berättelse om en självständig kvinnas kamp mot den korrumperade polisen. Eastwood är rutinerad och vet hur man berättar en historia, så även denna gång.

Angelina Jolie i Clint Eastwoods Changeling

Visa kommentarer / Kommentera nu
Stockholms Filmfestival 2008 - Film, Feature
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17