PriceRunner Digital Life
Välkommen till PriceRunner Digital Life – full koll på den digitala världen

Den intellektuella serien

De senaste åren har inneburit en svallvåg av kvalitativa serier på teve. I serien Mad men är huvudrollsinnehavaren Don Draper en relativt schysst kille av sin tid på 60-talet. Han jobbar på en reklambyrå, har en vacker fru och en villa i förorten. Don bedrar henne med jämna mellanrum och dricker alltid sprit på jobbet.

Det faktum att samtliga huvudrollsinnehavare röker i alla sammanhang de är på bild är provocerande i sig. Vad som skiljer serien från många andra är att beteenden ofta går okommenterat förbi. De används inte för att bygga upp en moralisk poäng mot slutet av avsnittet. Beteendena är där för att berätta om tiden de lever i och att de är provocerande i sig. De flesta människor hade ett liv som Don Draper och hans fru. En person med 2008 års värderingar hade varit malplacerad i sammanhanget och slutligen hade inget känts trovärdigt. Det är befriande att själv ta ställning till vad man tycker om karaktärer eftersom producenter ofta förutsätter att man är efterbliven när det kommer till mainstreamfilm.

Att serier mer och mer tar steget och vågar vara intellektuella är en mycket positiv trend där man äntligen kan utnyttja seriens kvalitéer över filmen. En film har i de flesta fall mellan en och en halv till två timmar på sig att bygga karaktärer, berätta en historia och måla upp en trovärdig värld. Det är många gånger för kort tid om du har flera karaktärer i filmen att behandla. I serier finns mycket större möjligheter att fördjupa sig i personer och historier om man utnyttjar formatet. Naturligtvis finns det en ekonomisk anledning till att många producenter och nyckelpersoner som tidigare jobbat med film nu riktar blicken mot tevens värld. I en allt mer osäker bransch där biograferna ständigt ökar sina tomma platser är teve den sista utposten för de gamla systemen om hur man tjänar pengar på nöjesindustrin.

Visa kommentarer / Kommentera nu
Den intellektuella serien - Film, Feature
PriceRunner Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17