Så näthandlar du säkert från utlandet

Konsumentjournalisten Anders Nyman från SVT plus ger sina bästa tips.

Större utbud och lägre priser gör att nära hälften av de svenska nätshopparna handlat även från utländska nätbutiker. Här är vad du bör tänka på för ett lyckat köp.

Storbritannien, USA, Kina och Tyskland är de vanligaste länderna svenskarna näthandlar från. Vanligast är kläder, hemelektronik och böcker. Men, det skydd du har som konsument skiljer sig rejält mellan de olika länderna.

Inom EU samt från Norge och Island är det i stort sett lika tryggt att handla som av svenska företag, tack vare de gemensamma minimiregler alla länder är skyldiga att följa, bland annat:
- 14 dagars ångerrätt från att man mottagit en vara.
- Samma rätt att reklamera en felaktig vara som i Sverige, fast i två år istället för tre.
Köper du från länder inom EU tillkommer inte heller någon moms eller tullavgift. Observera att Norge och Island är inte EU-medlemmar.

För näthandel utanför EU gäller andra regler. Det är exempelvis inte säkert att det finns en lagstadgad rätt att ångra sin beställning, och den tid säljaren ansvarar för fel i varan varierar. Svensk moms och i många fall en tullavgift tillkommer. Dessutom ställer tullavgiften till det när det gäller returer. Returnerar du en vara det är fel på och får en ersättningsvara måste du betala moms och tull även på denna. Du kan visserligen begära återbetalning av tullavgiften på den första varan, men det måste ske senast tre månader efter att Tullverket tog emot tilldeklarationen. En reklamation efter den perioden kan alltså medföra extra avgifter!

Kina har seglat upp som ett populärt e-handelsland.

Kina har seglat upp som ett populärt e-handelsland. Utbudet av produkter är enormt, och priserna på bland annat elektronik kan vara en bråkdel av vad de är i svenska butiker. Fraktkostnaden är också låg – vissa nätbutiker har till och med fri frakt även till Sverige.

Innan du fyndar bör du räkna med att få betala moms och i många fall en tullavgift. Tullavgiften varierar från ett par procent upp till 20 procent. Dessutom kommer transportbolaget ta ut en avgift för att de sköter tulldeklareringen åt dig.

Enligt Tullverkets bestämmelser för lågvärdesförsändelser slipper du dock betala tull om det sammanlagda varuvärdet understiger 1400 kronor (undantaget tobak, alkohol och parfym). Momsen ska du dock betala.

Paket som skickas med vanlig långsam post (vanligtvis 10-20 dagars leveranstid) kan slinka igenom utan att du behöver betala moms eller tull för försändelsen. Då är det upp till dig själv att förtulla varorna. Paket som skickas med kurirföretag moms- och tulldeklareras dock i regel alltid automatiskt.

Ett räkneexempel: Om du köper mobilskal för 1500 kronor inklusive frakt tillkommer 6,5% tull (97,5 kr), moms på 1500+97,5 kr (399 kr) och en importdeklarationsavgift på 125 kr. Totalt kostar skalen alltså 2122 kronor.

USA är också ett populärt land att handla från. Samma tull- och importregler gäller, och fraktkostnaden är relativt hög.

Tull och moms på vanliga varor: Tullverket

Bara för att det har en webbadress som slutar med .se betyder till exempel inte att det är svenskt.

Var finns butiken – egentligen?

När du handlar via nätet kan du ha svårt att veta var företaget du köper av faktiskt finns. Bara för att det har en webbadress som slutar med .se betyder till exempel inte att det är svenskt. Det kan också ha en webbplats på svenska, men ändå vara utländskt. Med tanke på de olika reglerna för näthandel inom och utom EU är det – om något nu skulle krångla med köpet - viktigt att du kontrollerar företagets information och villkor.



Blir jag nöjd om jag näthandlar från utlandet?

I en undersökning från Konsumentverket uppgav sju procent av de som näthandlat från utlandet att de blivit missnöjda med det senaste köpet. Det är, konstaterar myndigheten, i linje med missnöjet vid annan handel inom Sverige. Konsumentverket konstaterar också att missnöjet är överrepresenterat bland de som:
- Köpt från företag de inte undersökt och som inte varit välkända för dem
- Köpt för mindre belopp, 0-200 kronor men även 201-1000 kronor
- Köpt på impuls eller enbart på rekommendation av andra

Det kan tolkas som att vi konsumenter tar risker när det handlar om mindre belopp, och att slarv med kontrollen av motparten straffar sig. Missnöjet med köpet behöver dock inte handla om att man inte fått varan. Nästan en fjärdedel av de missnöjda skyller på sig själv, att de inte kollat upp vad de köpt tillräckligt bra. Mindre än en tiondel uppger att missnöjet beror på att de inte fått varan alls.

Det är alltså klart mindre chans att du blir missnöjd om du noggrant kollar upp vad du köper och vem du köper ifrån.



Otillåtna varor

Varor som är tillåtna i andra länder kan vara förbjudna i Sverige. Det finns restriktioner bland annat för livsmedel utifrån EU med animaliskt innehåll, för vissa växter och fröer, för sällskapsdjur och produkter tillverkade av utrotningshotade djur eller växter eller läkemedel. Mer information om vad som gäller finns hos Jordbruksverket och Läkemedelsverket. Det finns också regler för import av fordon, exempelvis vid köp av bil utomlands, som Transportstyrelsen kan informera mer om.

Piratkopior av märkesvaror är inte tillåtna att ta in i Sverige.

Piratkopior av märkesvaror är inte tillåtna att ta in i Sverige. Upptäcker tullen misstänkt varumärkesintrång kan du bli anmäld och tvungen att betala skadestånd till rättighetsinnehavaren! Det är därför klokt att vara aktsam när påstådda märkesvaror säljs billigt på nätet. En grundläggande kontroll av nätbutiken brukar snabbt avslöja de oseriösa.



Säker betalning till utländska nätbutiker

Precis som i Sverige är betalning mot faktura att föredra, eftersom du får varan innan du betalar. Det är dock få utländska företag som erbjuder fakturabetalning. De själva tar ju en risk att inte få betalt. Postförskott – där du betalar när du hämtar varan på Posten - är också ovanligt utomlands.

Kortbetalning är absolut vanligast. Här är betalning med kreditkort att föredra, eftersom konsumentkreditlagen ger dig möjlighet att vända dig till kortutgivaren om något går fel och företaget inte vill ta sitt ansvar. Betalar du med vanligt bankkort är det bra om du kontrollerar ditt kontoutdrag så att rätt summa dras. Många banker erbjuder en spärr mot internetköp, eller köp utanför Sverige/EU. Glöm inte att häva den innan du näthandlar, och sätta tillbaka den efteråt.

Paypal, med det bedrägeriskydd de erbjuder, kan vara ett bra alternativ. Annars gäller det att se upp med betalningsförmedlare eller överföringstjänster som motparten rekommenderar – kolla alltid upp dem själv. Kom alltid ihåg att när du väl betalat i förskott förlorar du ditt största påtryckningsmedel mot säljaren.



Hjälp om köpet går snett

Har du, eller tänker du, handla av ett företag inom EU har du möjlighet att kontakta Konsument Europa. Det är en fristående del av Konsumentverket, delvis finansierat av EU-kommissionen, och har som uppgift att ge konsumenter kostnadsfria råd vid näthandel inom EU och Norge och Island. Motsvarande kontor finns också i övriga EU-länder (nätverket kallas European Consumer Centre Network), vilket betyder att kontoren kan ta hjälp av varandra när lokala företag krånglar.

Har du, eller tänker du, handla av ett företag inom EU har du möjlighet att kontakta Konsument Europa.

I resten av världen finns sällan samma möjligheter. I USA finns dock BBB, Better Business Bureau, som är en branschorganisation med syfte att främja god affärsetik. Det är frivilligt för amerikanska företag att vara med, men de som är det är skyldiga att acceptera BBB som medlare och tvistlösare. BBB listar också klagomål mot sina medlemsföretag på webben.



Kort checklista vid näthandel utomlands

  • Ta reda på fakta om företaget – namn, land, kontaktuppgifter etc.
  • Kolla vad andra konsumenter har för erfarenhet av företaget.
  • Kontrollera att företaget har en acceptabel personuppgiftspolicy – vad gör de med dina uppgifter?
  • Säkerställ att företaget har en fungerande kundtjänst.
  • Ta reda på reglerna för ångerrätt och reklamationer
  • Vilka avgifter tillkommer – frakt, expeditionsavgift, tull och moms?
  • Ta reda på vilken leveranstid som gäller.
  • Kolla att produkten går att använda i Sverige och vilka garantier som finns.
  • Ska du betala med kort, se till att sidan är krypterad (https). E-posta aldrig kortuppgifter.
  • Skriv ut och spara produktbeskrivningar, din beställning, beställningsbekräftelsen och eventuell korrespondens mellan dig och företaget, ifall en tvist skulle uppstå.