Spårningsparametrar – hur värdefull är PriceRunners trafik

För att ni som återförsäljare ska kunna se hur PriceRunner påverkar er försäljning och hålla koll på vilka klick som kommer från oss så är det vanligt att använda spårningsparametrar (även kallat tracking) på produkternas direktlänkar. Parametrarna består av ett tillägg efter den ursprungliga produktlänken där det framgår vilken källa det är som har stått för klicket/besöket. Ett exempel på hur Googles spårningsparametrar kan se ut:
http://www.erbutiksadress.se/shop/produkt1.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Det finns många olika varianter av spårningsparametrar. Det går även att fördjupa och specificera sina parametrar, så att man kan se vilken av era kategorier och/eller produkter ett klick/besök tillhör. Såhär kan det då se ut till exempel:
http://www.erbutiksadress.se/shop/produkt13482.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=klanningar-13482

Google Analytics är ett av de vanligaste verktygen för att analysera webbtrafik. Där kan ni ta reda på exakt hur mycket ordrar som PriceRunners besökare gett dig och på så sätt utvärdera trafiken. Ni har även möjlighet att se vilka produkter som är storsäljare eller vilka som är mindre lönsamma. Nedan finner ni Google Analytics egna hjälpavsnitt för e-handlare:
Översikt e-handel
Ställa in spårning

PriceRunner lägger till Googles spårningsparametrar på våra återförsäljares produktlänkar när vi ser att de använder Google Analytics på sin sajt, förutsatt att det inte redan finns några spårningsparametrar i prisfilen.

Behöver ni hjälp att lösa specifika spårningsbehov eller har några frågor om spårning så är det bara att kontakta oss.