FAQ - Uppdateringar, prisfiler och information

Uppdateringar, prisfiler, och information



1. Produkt X har fel namn eller information hos er, kan ni ändra?

+

I Shoppingkategorier kommer informationen om priser och produkter direkt från återförsäljarnas prisfiler eller sajter. Om informationen är korrekt på butikens sida eller i prisfilen så är det bara en tidsfråga innan det syns rätt även på PriceRunner. Om däremot en prisfil inte är uppdaterad med rätt information kommer de befintliga uppgifterna att fortsätta läsas in.

I Prisjämförelsekategorier (t.ex. Mobiltelefoner och TV) skapas produkterna centralt i PriceRunners databas och i dessa fall är det vi som ansvarar för produktinformationen. Hittar ni felaktig information är vi alltid tacksamma om ni rapporterar detta.


2. Mina företags- eller butiksuppgifter är felaktiga, kan ni ändra?

+

Våra kunder har möjlighet att justera detta själva via vårt återförsäljargränssnitt. Hör av er om ni saknar inloggningsuppgifter.


3. Vår prisfil/sajt uppdaterades nyligen men ändringarna har inte gått igenom på PriceRunner?

+

När återförsäljare gör en förändring på sin sajt eller i prisfilen så krävs det att vi gör en avläsning igen innan ändringarna kan plockas upp. Avläsning sker automatiskt varje natt, men vi kan även schemalägga flera avläsningar vid olika tidpunkter varje dygn eller göra det manuellt direkt om ni efterfrågar det. Om det är så att ni har lagt till/tagit bort kolumner i er prisfil eller byggt om er sajt så kan det hända att dessa orsakat att vår avläsning inte fungerar som den ska. Därför är det fördelaktigt att vara proaktiv och meddela oss sådana förändringar i förväg så anpassar vi oss.


Värt att notera om PriceRunners uppdateringar:

  • Priser eller information om produkter som redan är live på PriceRunner uppdateras 15-30 min direkt efter inläsning av prisfil eller sajt.
  • Nya produkter tillhörande Shoppingkategorier som redan är live på PriceRunner tar oftast runt ett dygn efter inläsning av prisfil eller sajt innan de kommer upp.
  • Nya produkter tillhörande era kategorier som inte är live på PriceRunner kräver manuell inmatchning av oss mot rätt PriceRunner-kategori. Därför varierar tiden kraftigt beroende på arbetsbelastning.
  • Nya produkter tillhörande Prisjämförelsekategorier kräver manuell inmatchning av oss mot rätt produkt i vår databas, förutsatt att ni inte har tillverkarens artikel-nr (MSKU) eller streckkods-nr (EAN) i er prisfil eller på er sajt. Då kan automatisk inmatchning ske och de går då upp oftast inom ett dygn.
  • Om ni lägger till eller förändrar produkter, kategorier, eller gör viktiga uppdateringar är det alltid bra att säga till oss. Då kan vi snabba upp processen och säkerställa att allt sker så smidigt och korrekt som möjligt.

Rådgör alltid med PriceRunner innan ni gör omstruktureringar eller omfattande förändringar av er sajt eller prisfil.


4. Vad kan hända om vi förändrar i prisfilen eller på sajten utan att meddela er?

+

Att bara lägga till nya produkter, kategorier eller ändra befintlig information i prisfilen eller på sajten går alltid bra.

Om ni däremot gör några väsentliga förändringar i strukturen för er sajt/prisfil finns risk för att produkter försvinner från PriceRunner eller att det blir problem med vår avläsning. Gör ni förändringar i det vitala fältet för varje produkts unika artikel-nr (SKU) innebär det att varje produkt måste skapas om i vår databas, och då försvinner den insamlade populariteten (antal klick) för de produkterna. Popularitet påverkar listningsordningen i våra Shoppingkategorier så därför kan ändrade artikel-nr dramatiskt påverka den trafik ni får. Meddela alltid oss om ni planerar större eller viktiga förändringar så säkerställer vi att det sker så smidigt och korrekt och som möjligt.

Rådgör alltid med PriceRunner innan ni gör omstruktureringar eller omfattande förändringar av er sajt eller prisfil.


5. När vi lägger till nya produkter tar det lång tid innan de dyker upp på PriceRunner?

+

Tiden det tar från att en produkt läggs till i er webbshop eller prisfil till dess att den syns på PriceRunner varierar beroende på följande:

  • Nya produkter tillhörande Shoppingkategorier som redan är live på PriceRunner tar oftast runt ett dygn efter inläsning av prisfil eller sajt innan de kommer upp.
  • Nya produkter tillhörande era kategorier som inte är live på PriceRunner kräver manuell inmatchning av oss mot rätt PriceRunner-kategori. Därför varierar tiden kraftigt beroende på arbetsbelastning.
  • Nya produkter tillhörande Prisjämförelsekategorier kräver manuell inmatchning av oss mot rätt produkt i vår databas, förutsatt att ni inte har tillverkarens artikel-nr (MSKU) eller streckkods-nr (EAN) i er prisfil eller på er sajt. Då kan automatisk inmatchning ske och de går då upp oftast inom ett dygn.
  • Om ni lägger till eller förändrar produkter, kategorier, eller gör viktiga uppdateringar är det alltid bra att säga till oss. Då kan vi snabba upp processen och säkerställa att allt sker så smidigt och korrekt som möjligt.

Inkludera tillverkarens artikel-nr (MSKU) eller streckkods-nr (EAN) på er sida eller i er prisfil för snabbare och automatisk inmatchning av nya produkter.


6. Hur ofta läser ni av vår sajt eller prisfil?

+

Er sajt eller prisfil läses in 1-4 gånger per dygn. Antalet inläsningar beror på hur stora systemresurser datainsamlingen tar. Har ni önskemål om tidpunkter för avläsning så anpassar vi gärna efter era preferenser.


Värt att notera om PriceRunners uppdateringar:

  • Priser eller information om produkter som redan är live på PriceRunner uppdateras 15-30 min direkt efter inläsning av prisfil eller sajt.
  • Nya produkter tillhörande Shoppingkategorier som redan är live på PriceRunner tar oftast runt ett dygn efter inläsning av prisfil eller sajt innan de kommer upp.
  • Nya produkter tillhörande era kategorier som inte är live på PriceRunner kräver manuell inmatchning av oss mot rätt PriceRunner-kategori. Därför varierar tiden kraftigt beroende på arbetsbelastning.
  • Nya produkter tillhörande Prisjämförelsekategorier kräver manuell inmatchning av oss mot rätt produkt i vår databas, förutsatt att ni inte har tillverkarens artikel-nr (MSKU) eller streckkods-nr (EAN) i er prisfil eller på er sajt. Då kan automatisk inmatchning ske och de går upp oftast inom ett dygn.
  • Om ni lägger till eller förändrar produkter, kategorier, eller gör viktiga uppdateringar är det alltid bra att säga till oss. Då kan vi snabba upp processen och säkerställa att allt sker så smidigt och korrekt som möjligt.

PriceRunner kan läsa in er sajt eller prisfil upp till 4 gånger per dygn. Ange gärna om ni har önskemål om fasta tidpunkter för avläsning.


7. Hur ofta uppdaterar ni priserna och produktinformationen?

+

Priser och information uppdateras 1-4 gånger per dag beroende på återförsäljare. Läser vi in ny data för en specifik butik tar det 15-30 min efter avläsning skett tills priserna är uppdaterade på PriceRunner.


8. Saknar bild på flera av mina produkter?

+

Det kan vara så att era bildlänkar vi läser in har slutat fungera eller så har ni bytt ut bilder på befintliga bildlänkar som gjort att en återuppladdning i våra system kan vara nödvändig. En annan möjlig orsak är att bildernas format saknar stöd hos oss. Notifiera oss vid bildproblem.

Se till att alltid ha tydliga och korrekta produktbilder för att öka era chanser till fler klick.